Zurich moves

Über «Zurich Moves»

Zurich Moves – Festival for contemporary arts practice in performing arts

On Eating And Being Eaten


zürich moves! meldet sich mit einem Südamerika-Fokus zurück. Kernthematik der diesjährigen Festivalausgabe ist der kulturelle Kannibalismus. Daher auch der Titel «On Eating And Being Eaten». Essen und Gefressenwerden im Sinne von Aneignung kultureller Ausdrucksformen. Dabei stellt sich stets die Frage ob die Aneignung missbräuchlich, verletzend oder missachtend ist und welchem Zweck sie dient. Gerade in einer kulturell modernen, offenen und durchmischten Gesellschaft dürfen wir uns nicht auf Rosen betten. Das Festival möchte mit seinen Veranstaltungen daran erinnern, dass ein ständiges Justieren und Hinterfragen des eigenen Denkens und Handelns notwendig ist. Political Correctness alleine genügt schon lange nicht mehr.
Resistenz und Aktion sind gefragt!

by Mavi Veloso

in the frame of «Zurich Moves»

Details verbergen

DE:

Dieses Mal begann ich auf dem Boden. Etwas wird geschehen: Eine Explosion, die Zerstörung aller Ideen. Mit geschlossenen Augen halte ich das Mikrofon in meiner Hand. Ich lasse es über den Boden streichen, zeichne mit den Geräuschen eine Karte meiner Wege. In kompletter Dunkelheit lässt nur das Blitzlicht der Kameras erahnen, wie sich Bilder allmählich entwickeln. Können wir uns in Sicherheit wägen? Ich drehe die Lautstärke auf: Ich muss dich hören. Du musst mir zuhören. Dieser Soundtrack wird zu unserem Liebespakt. Ich tanze, krieche und gehe. Als ob diese Dunkelheit eine Revolution herbeiführen könnte.

MUDA/MUTE (stumm) ist Teil des Projekts #iwannamakerevolution. Eine Recherche, welche Mavi Veloso im Master of Voice am Sandberg Institut in Amsterdam, im Postmaster an der A.PASS in Brüssel sowie in Residenz bei ArtsEverywhere.ca erarbeitet hat. iwannamakerevolution.artseverywhere.ca

EN:

This time I started on the floor. I was afraid that what was going to happen could be a big destruction, something to explode everyone’s ideas. With eyes closed, I have the microphone in my hand. I touch it on the floor as if sticking the surface with sound could map me wherever to go. In complete darkness, camera flashes are the only way to highlight images gradually in development. We wonder if there’s possibility to be safe until the end. I turn up the sound as high as possible. I need to hear you, you need to hear me, we need to hear what. So how can we make this soundtrack become our pact of love? How can we make this noise witness the crime between you and I? I dance, I crawl, I walk... As if this blindness could turn revolution something possible.

MUDA/MUTE is part of the project #iwannamakerevolution, a research conducted at Master of Voice at the Sandberg Instituut in Amsterdam, postmaster research at A.PASS in Brussels, Belgium, and project in residency at ArtsEverywhere.ca iwannamakerevolution.artseverywhere.ca

Duration:
40min

Teaser

Biography

Mavi Veloso is a Brazilian performer based in Amsterdam who works transdisciplinary integrating visual art, dance, theater and music. Her work explores performativity, the relationship between performer and audience, trans feminism and decolonization. As a transgender migrant from South America to Europe, Mavi seeks to embody and appropriate the transformation process, psychological, social and physical, conflicts and cultural adaptation procedures, as well as fashion, queer, trans and drag queen elements to question gender technologies, notions of identity, sexuality, placement and displacement. She has presented in venues and festivals including the van Abbemuseum in Eindhoven, Kampnagel in Hamburg, Kunstenfestivaldesarts in Brussels, Les Urbaines in Lausanne and the 31st Biennial of São Paulo.

Credits

Concept and performance: Mavi Veloso
In Collaboration with: Caio Cesar, Glenn Ryszko, Raphael Daibert, Olga Dimitrijević.
Many thanks to: Thiemi Higashi (video maker), COMO Clube São Paulo, Advanced Performance and Scenography, Pierre Rubio, Lilia Mestre, Perform Back Score Sessions, Nicolas Y Galeazzi, Elke van Campenhout, Adva Zakai, Peter Stamer, Philippine Hoegen, Performing Arts Forum , Sign 6 Brussels, Free Home University, Ammirato Culture House (Lecce), Master of Voice, Lisette Smiths, Marnie Slater, Paul Elliman, Dorothé Orczyk, Snejanka Mihaylova, and all colleagues from Master of Voice/Sandberg Instituut, Suzy Block, Dansmakers, @Jacuzzi Amsterdam.

by Luis Garay

in the frame of «Zurich Moves»

Details verbergen

DE:

Die Performance Oro Lodo (Golddreck) strebt mit grosser Dringlichkeit danach, die Fiktion des Materiellen zu entlarven, wonach alles, was nicht wir sind, uns mit Leben füllt. Luis Garay schafft Umgebungen, in denen Arbeit und Freizeit, Produktion und Reproduktion untrennbar sind. Der Titel Oro Lodo bezieht sich auf den Neobarroso, der vom queeren Schriftsteller und Aktivisten Nestor Perlongher (*1949, Argentinien; †1982, Brasilien) begründet wurde. In dieser verrückten Idee der Rückkehr eines dreckigen Neobarocks sucht das Stück nach einem Schlüssel zur Interpretation der Gegenwart, die voll ist von endlosen Wiederholungen und einer nutzlosen Üppigkeit. Das Stück ist ein Experimentierfeld für Verknüpfungen und Wahrnehmungen, die sich als Gegenvorstellung dessen ergeben, was der Mensch darstellt.

EN:

Oro Lodo works with material fictions where all that is not us is actually animating us. Through proliferation of signifiers, iteration without end and useless voluptuousness, the work creates a landscape where leisure and work are inseparable. Using the twisted idea of a return to a soiled and mudy neo baroque (proposed by Argentinian writer and activist Nestor Perlongher) the piece is a testing zone to assemblage other couplings and states of perception that arise from a counter-imagery of what is represented as human.

Duration:
180min

Credits

Artistic direction Luis Garay Supported by Prodanza, Museum of Modern Art of Buenos Aires (MAMBA)
Photo ©Triana Leborans

Biography

Luis Garay deals with detailed environments where ideas of labour and exercise explore simultaneous states of pleasure, alienation, emptiness and shared agency. He is constantly interested in the question of where a body is. This concern for "localization" traces the constant rendering of subjectivities without coordinates, in exile. He presented recently at The Walker Art Center, Minneapolis, The Vienna Festival, Matadero Madrid, Kyoto Experiment Japan, Pompidou Metz, Theater International de la Cite, Paris, Montpellier Danse, SESC Sao Paulo, Panorama Festival Rio de Janeiro, among many others.

by Steven Warwick & Carlos María Romero

in the frame of «Zurich Moves»

Details verbergen

«HQ: (I feel so Mezzaniney)» ist eine Verschmelzung von Warwicks ortssensitiver «Mezzanine»-Serie und Maria Romeros Interesse an Go-go als Ausdrucksform zwischen Performance und Dekor.
In diesem fiktiven Hauptquartier verrichten die Tänzerinnen (Las Mezzaninas) als Dienstmädchen Arbeiten und tragen klassische Konflikte des Plattformkapitalismus aus, in dem Selbstpflege-Rituale und die Bildung von Gemeinschaften monetisiert werden und Gaslighting, eine Form psychischer Gewalt, jegliches Vertrauen zerstört. Sie leben in einer Welt, in der Körper und Klang zerlegt und auf minimale Rhythmen reduziert werden, um eine Atmosphäre zu schaffen, in der Geld bewegt werden soll.
In der Reflexion zeitgenössischer Gefühle der Isolation wird deutlich, dass Fragen der Handlungsmacht und auffällige Darstellungen sozialer Interaktionen unweigerlich mit diesem beunruhigenden Zeitalter des Populismus verbunden sind.

HQ: (I feel so Mezzaniney) is a collaboration conflating Warwick’s site sensitive ‘Mezzanine’ series and Maria Romero's interest in Go-Go as form of work half way between performance and decor.

In this fictive HQ the dancers (Las Mezzaninas) are maids-in-waiting, performing labour and acting out the conflicts found in, and on, platform-capitalism, where self-care routines and community-building are monetised, and gaslighting fragments trust. They inhabit an ecology where bodies and sound are dissected and reduced to minimal rhythms sculpting an ambient to make money move.

Reflecting upon contemporary feelings of isolation, questions of agency and conspicuous displays of social interactions are linked to an age of unsettling populism.

Teaser

Credits

Concept, direction: Steven Warwick & Carlos Maria Romero

Music, text: Steven Warwick

Choreography, performance: Carlos Maria Romero

Performers: Indward De Jesus Romero Mercedes

Production: Michel Hart

Photo credit: Photos by Pedro Anguila

Video credit: Developed at FUGA, video edit by Ana Escario

Biographies

Carlos Maria Romero aka Atabey Mamasita

UK-based Colombian multidisciplinary artist / performer. Founder of SPIT! –Sodomites, Perverts, Inverts Together! with whom they wrote (initially for Frieze Projects 2017) and perform a series of queer manifestos ; Vividero Colectivo –multidisciplinary artists and architects re-claiming as cultural heritage historically marginalised social practices and architectural sites; and Vogue-Chi, a multi-generational queer and allies movement practice and safe space for self-expression and coming together.
www.carlosmariaromero.com


Steven Warwick is an artist musician and writing based in Berlin.
Warwick’s practice is paradigmatic of an interdisciplinary approach that encompasses DJing and theatre-making along with art, music and writing. His work is disseminated on a multitude of platforms including records, galleries, nightclubs, publications and the Internet. Across these contexts, Warwick creates assemblages of performance, image, sound and language that speak to the ways in which ideologies construct and inhabit spaces, online and offline – from co-working spaces to clubs, television shows and online chat rooms. In its pluralistic live forms, Warwick’s work redefines the expectations and conventions that accompany events such as concerts and public lectures.